lacibácsi, lacibácsi!

Indításként itt egy összehasonlító elemzés a jelentős tréner és előadó, Rátgéber László tollából, aki elhelyezi Önöknek a rock and roll koordináta-rendszerében a jelentős alkotást.
László civilben a Szpartak Moszkva női kosárlabdacsapatának edzője, a rock katonájaként pedig ott vitézkedik a Kiscsillag keletkezése óta a zenekar háza táján. Szövegeket ír nekünk, műfordít, performál alkalmanként, az idők során külön rajongótábort kanyarított ki magának a közönség nőtagjaiból elsősorban, akik a koncerteken szertartásos ”Laci bácsi, Laci bácsi” kiáltásokkal követelik karcsú alakjának feltűnését a reflektorfényben. Íme:


                        
Zene Felnőtteknek- A levágott disznók rock’n’rollja (tessék hangosan hallgatni!)

Mindig könnyebb megcsinálni egy jó debütáló lemezt, mint egy másodikat. Régen előkészített dalok, frissesség, kis tét, naivság, el nem vesztett hit – ezek mind segítik. Sok bandát ismerek, amelyek eltűntek a süllyesztőben a rossz-gyengus második lemez után. Ezért veszélyes második lemezt készíteni, szerintem rögtön a harmadikkal kellene folytatni.
A Világhírű Kiscsillag Zenekar is elhibázta, február 12-én megjelent a második korongjuk.
Én pedig azt hibázom el, hogy összehasonlítom az elsővel. Tudom, nem szabad, de…

Amikor végighallgattam a Greatest Hits Volume 01-t, rögtön az jutott eszembe, mennyire nehéz lesz ennél jobb lemezt csinálni. De rögtön az első lemeznél szakadjon meg egy (forty fat & faulty) 40 éves srácokból álló group karrierje? Szerintem a négy meztelen lányos cd korszakos lemez a kétezres évek magyar szórakoztató zenéjének legendás dokumentuma.
Tudtam, hogy ennél jobb lemezt nem lehet már csinálni.

Hogyan lehet azt a borítót überelni? Főleg a belsőt?
Szerencsére nem is próbálták. Én speciel hiányolom a nyolc csajt, de hát…

Engem a srácok a 80-as évek Emir Kusturica-Szarajevójára emlékeztetnek, Elvis J. Kurtovich és a No Smoking Band Új Primitivizmusára. A Kiscsillag öngúnyos világnézete (mert már nagy csillagok sohasem leszünk) megengedi a cinizmus és az egészséges geciség korlátlan uralmát a második lemezen. Éppen ezért a borító telitalálat (na jó, én hiányzom róla), mert azt üzeni, gyerekek, mi már az összes Disznót levágtuk.
A fiúk mosolyognak, mert tudják, a titkot csak ők tudják. (na jó, meg én)

Aki szintén szeretné megtudni a titkot, hallgasson (többször, nagyon sokszor, hangosan, nagyon hangosan) velem bele a kettesbe. Soha egyetlenegy A1-es (lemeznyitó) szám sem volt még ilyen jó (nem is lesz, na jó, talán a Janie Jones), mint az Állnak a férfiak, ezért reménytelen összehasonlítani az Örökre szívembe zártalakkal. Pedig a Lovasi családban Andriska felesége után Eszter lánya is beleavatkozott a szövegek írásába.

Talán az egész ötéves Kiscsillag-éra legszebb sora az „Örökre szívemben zártalak, belezártalak a nagy sötétségbe…”. Bizonyítja, hogy van még remény. Ezért mosolyogjunk.
Ez a szám teljesen rádióbarát (na jó, csak azért, mert a szerkesztők nem fogják érteni).
És remélhetőleg a kolesz-bulikon már némi iróniával éneklik majd… Ebből a remekműből nyílik a második szám, a Grindermanes kezdetű Teremőr.
Az én tinédzser koromban a Specials első és a One Step Beyond volt messzemenően a két legvidámabb lemez, de talán még ma is azok. Parlamentünkben, a metrón, villamoson, buszon, vonaton, szupermarketekben és az oktatási, sport- és kulturális intézményekben csak ezt kellene hallgatni. No meg a Teremőrt.
Az összes problémánk megoldódna. Igen, tessék mosolyogni.
A ska vidám realizmusa, dadaista szürrealizmussal vegyítve élénkít fel bennünket, és remélhetőleg élőben a Concrete Jungle-lel mixelve, igaz, hogy az Itt valahol is nagy koncertsiker, feledhetetlen élményt nyújt nem csak a gyerekeknek.
A Jó napot is összehasonlíthatatlan a ritka remekmű reggaes Ha én volnék-kal, de ez a Paranoid. Igen, a Paranoid. Mosolyogjunk. Jó napot.
Kosáredzők eligazolnak a pénz miatt,
A szomorkásat is énekeltem a pénz miatt...
És tovább sorolhatnám a zseniális sorokat, melyeket a Lovasi család kihúzott ebből a Cabaret-groteszkből - ezért a Kockacukor negyedik számként viszi a prímet, de azért továbbra is mosolyogjatok, mert Dubajban sem lenne annyi szép zöld…
A Russian in the school (ha tudtam volna, hogy gyermekeim számára ez mennyire aktuális lesz, tényleg át is írom) bizonyítja, milyen fantasztikus szövegek születhetnek a Lovasi család beavatkozása nélkül, de egyidejűleg elmagyarázza egyik főhősünk originalitásának történetét.
És hihetetlen, de a Fishing on Orfű (egyik főhősünk újabb életrajzi története) übereli A Stonesos sózsákot. Valójában ez az a pillanat, amikor már nem lehet mosolyogni. Ez a pillanat az, amikor az összes Disznó végleg le van vágva. És üzeni: NEM, NEM SZÉGYEN VIDÁMNAK LENNI. A 2008-as év Oscar-díjas klipje (mely a fiatal tehetség, Lévai Balázs karrierjét annyira fellendítette, hogy majdnem M(agyar) TV-elnök lett) a legjobb bizonyíték arra, hogy a lúzeroknak is van esélyük. Méghozzá mekkora!

A benzinkutas státuszát hatodikként megpróbálják megrendíteni, de én ezt a számot nem szeretem. Elismerem, hogy kevés ilyen jó basszus szólamot hallottam, kevés ennyire mosolygósan megrendítő lassú számot, de amióta Szabi Villányban megbántotta Blum bácsit, én nem szeretem. Szeressétek ti, de nagyon.
Menetszélben és az Elegáns Tűnődés. A tükörben. Mindkét szám úgy lett ráerőszakolva saját lemezére, és mindkettő közönségkedvenc. Ez az a szám, aminek a szövegét biztos Lovasi András írta, mosolyogva. És nem külső szemlélőként.
Az „Az a világ nincsen” kábé nyolcvanszor lett átírva, áténekelve. Én szövegileg nagyon bírom, és nem tudok mosolyogni, mert kemény. …megszerette a régi melóit.
Én elmentem. És nem handabandázok.
A „Van-e szándék?” talán a legnépszerűbb KCS-szám. A „Balra találod…” vagy a „…hogy ilyen csaj vagyok” sorok rávilágítanak a zene szociológiai devianciákra. Biztosan beíratja magát a magyar popkultúra történelmébe….

A Légy szíves a következő remekmű. Először úgy láttam, hogyha egy fiatalember nagyon meg szeretné sérteni a szüleit, de nem elég bátor ahhoz, hogy buzeráns legyen, akkor hazaviheti a főhősnőt, de utána rájöttem, ez egy igazi téli dal, ahol a vécéből éneklő kislány tyúkszaros kis élete felvidul, és egy gyönyörű, mosolygós norvég nő lesz belőle.
Vagy legalább Charles Bukowski egyik főhősnője.

A szomszéd a győztes. Totálisan a kedvencem. A különválás filozófiájának  a chapionja-knowing me and knowing you…A sötétség, a szomorúság és a fájdalom( krumplit a szafttal) himnusza valójában azt magyarázza, hogy akármennyire is szeretnénk elszakadni, az lehetetlen…Az össz szétbaszott házasság indulója. A barátodat behívom…az a sor, ami még a Kiscsillag repertoárjából is váratlan és túl erős. Nem lehet mosolyogni, mert a sövény fölött lesek, csak a felnőttek értik, és újból kérik.
Visszanézni tévedés. A Jávor Pál, a Feketemosó, a Country, az Itt az idő is remekművek, de a fecskék, a fák és az út menti birkák követelik a Brand New Cadillac mellőzését az időgépben.
Kiderül, hogy a főhősök nem is sötétek (arany a szegélye), sőt világosan látják, mi is a megmosolyogtató, elgondolkoztató, ha a kormány a kezükben van.
Igazságosak lesznek. Habár nem igazságos, hogy vége a lemeznek.
Döntetlen.
De ha legalább olyan jó, mint az első akkor már jobb is.
Mert úgy hangzik mintha élő lenne? Vagy, mert szereplője vagyok az összes számnak?
Vagy talán Te is? Vagy mert rólunk szól?
Biztos voltam benne nem lehet jobb lemezt csinálni a Greatest Hits Volume 01-nál.
Lehet, hogy tévedtem?


RL
Szubjektív szpartakos szövegíró szakember

A bejegyzés trackback címe:

https://orokre.blog.hu/api/trackback/id/tr15941637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

montpiere 2009.02.13. 21:15:33

Akkor így elsőként :) Jó volt így kicsit belső infókkal megtűzdelt kritikát olvasni az albumról. A félelmetes összehasonlítás is jól sikerült. Reméljük sok írás születik még ezen a blogon. üdv

moimilo 2009.02.14. 17:56:53

Ez mind okés, szellemes, értelmes és bölcs. De mi ez a disznóvágás?

Rait 2009.02.14. 21:21:26

Este 6-tól egyfolytában az új lemezt hallgatom, tökön szúrt, hazavágott, fekszem a földön, és nem tudom abbahagyni.
A fejemben gondolatok kavarognak, tökéletes hangszereles, szövegek.
Riszpekt!

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2009.02.15. 13:27:50

Már én is nagyon vártam ezt az új lemezt.
Nekem csak 2 észrevételem lenne:

1. A Szomszéd koncerteken játszott verziója szerintem sokkal jobb.

2. Ez inkább kérdés. A pénz miatt és Péterfy Bori viszonyával mi a helyzet?

Caddy 2009.02.15. 14:11:56

Sziasztok!
Ez a blog nagyon jó ötlet, remélem pörögni fog hamarosan.
Lacibácsinak köszönöm a kimerítő kritikát. :)

nemjo 2009.02.15. 14:40:28

Arany ember ez a Rátgéber, szerintem azért sem fog haragudni hogy a szemüvegessel meittuk a Kopárjait!
:-))

cicc_ 2009.02.15. 17:27:15

kár az igazságos korábbi köntöséért, de nem rossz.

kiscsillag zenekar 2009.02.16. 00:30:28

urimate: a bori-verzió az bús, borongós, a miénk meg vidám, mulatós. elég markáns volt a különbség ahhoz, hogy felkerüljön a lemezre.
süti beállítások módosítása