interjú mélyről

Brautigam Gábor (húzóneve: Ricsi, született: 1965) következik, aki a Kispál zenekarban dobolt 1987-1995 között, majd a Kiscsillag zenekarban 2006-2007 között. Eredetileg arra kértük volna meg, hogy véleményezze a már nélküle elkészült Kiscsillag lemezt, de mint az interjúból kiderül, ez nem sikerült. Mondjuk valószínű, nem lett volna valami fényes a véleménye, mert az interjú elején említette, hogy hallott az MR2 Petőfin "egy szar Kispál-számot", ami szerintünk a Légyszíves lehetett. Hát ez ilyen.

Amikor Pécsdevecserre értem, Ricsi az udvaron fogadott, illetve nem is miattam volt kint, hanem a felaprított tüzelő fát rakta össze egy kosárba és vitte be száraz helyre. „Faluhelyen, ez így szokás” - mondta.  Én pillanatok alatt összeszedtem egy szálkát az ujjamba, de nem szóltam róla, nehogy városi puhánynak tűnjek mellette. Ami viszont kimondottan hiányzott nekem, azok a kutyák voltak. Szebb napokon Ricsi vagy egy tucat kutyát is tartott, szánhúzó versenyeken indult velük. Az is igaz, hogy a célba érés is nagy eredmény volt tőle. Azzal magyarázta, hogy ő a jövő bajnokait neveli, és ilyenkor az eredmény nem számít. Na, de sebaj, a szomszédok ennek biztosan jobban örülnek. Egy kutya azért van. Egy keverék a menhelyről, Bongó.

- Külföldön voltál az utóbbi időben, ott volt lehetőséged dobverőt venni a kezedbe?
- Nem hogy dobverő, de nagyon munkám sem volt mostanában! Különben is a nyelvtanulás és a kapcsolat építése elvitte minden időmet. Zenélni külföldön hosszabb kint tartózkodás után lehetne csak.

- Értem. Az ismerőseid mit szóltak, amikor megtudták, hogy nem Te dobolsz a Kiscsillag zenekarban?
- Mit szóltak volna? Kérdeztek, én meg mondtam, hogy most nem dobolok.

- A Kispál és a Borz zenekar öt lemezén és a Kiscsillag zenekar első lemezén is te dobolsz.  A most tizennyolc éves fiadnak, ha csak egyet mutathatnál meg, hogy apa itt dobol, ezen zenél, melyik lenne az a lemez?
- A Naphoz Holddal-t. Ez az első Kispál lemez. Ezt szeretem a legjobban, ezt tartom a legjobbnak is. Persze a mai stúdiókörülmények között felvéve még jobb lehetne. Itt még úgy éreztem, hogy szerelemből csináltuk. Később, már egyre többször az döntött, akinek erősebb volt az egyénisége, és nagyon sok volt a veszekedés.

- A Kispál és a Borz zenekarból és a Kiscsillag zenekarból is, hogy is mondjam, idő előtt távoztál, szerinted van hasonlóság a kettő között?

- Lehet, de az is lehet, hogy nincs. Azt mondták, hogy jobb dobost akarnak. Érdekes, ha lenne egy képzeletbeli verseny arról, hogy melyek a legjobb lemezek, akkor szerintem az első három Kispál lemez nyerne, és a következő dobosok is egyre rövidebb ideig voltak csak a zenekarban..szóval mi is van akkor?

- Alternatív rock zenekarba is kell a nyolckezű dobos, akibe egy metronómot építettek?
- A stílus a lényeg. Biztos - és ezt én is nagyon jól tudom - hogy gyakorolhattam volna sokkal többet, bár olyan technikás dobos, mint mondjuk a Csüli, nem lennék akkor sem.

- Ricsi, Csüli, Mike, Áron, Ábel... Amikor találkoztok, méregetitek egymást? Na vajon ő miben bénább nálam? Vagy van valamilyen összetartás köztetek, esetleg közös élmények, mint a régi sorkatonai élmények apámnak meg a haverjainak?
- Vagy mint a groupie-k és a dobosok kapcsolata, hogy „na, az nekem is megvolt?”  Nem, nem. Én nem így látom, a fociban is, ha lecserélnek, nem arra fogsz haragudni, aki bejön helyetted.

- Zenekar? Lesz?
- Biztosan, mert nem fogok leállni, mint a Kispál után. Most is keresett egy pécsi zenekar, majd meglátjuk.

- A Lovasival újból?
- Felőlem. De csak egy-egy koncert erejéig.

- Megbántad azt, hogy 2005-ben újrakezdted a Kiscsillag zenekarban?
- Néha igen. Volt, amikor ezt gondoltam. Ne értsd félre, nagyon nagy örömmel mentem. Klassz volt minden először,  azt gondoltam, gyerünk vissza a gyökerekhez, de a mai  eszünkkel és tapasztalatainkkal. Csináltunk egy szerintem nagyon is szerethető lemezt és elkezdtünk koncertezni klubokban, nagyon nehéz ezt szavakkal elmondani, de éreztem azt, hogy ez egy működő dolog, és ez le is jön a színpadon az emberek felé…de aztán ennyi volt. Nosztalgikus is volt egyben és sokszor teljesen új. Rengeteg klassz emberrel ismerkedtem meg, és ott voltak a régi arcok.

- Brautigam Gábor, nagyon sok embernek vagy a példaképe… tudnál nekik valamit mondani, hogy ne érezzék húszon akárhány év után azt, hogy elbasztak valamit?
- Most mondjam azt, hogy gyakoroljon nagyon sokat, járjon el egy jó nevű dobtanárhoz meg ilyeneket? Nézd, ha én naponta tíz-tizenkét óráig ütném a bőröket, az biztos nem is én lennék. Meg hát nekem példaképem nem is volt sohasem. Valakiben ez tetszett, másokban meg egészen más. Nem kell másokat lemásolni. Én valójában jó időben voltam, jó helyen. A Kiscsillag zenekarral is így volt. Tíz év után újra koncertezhettem, azt csinálhattam, amit szeretek. Kár, hogy nem tudtam meglovagolni ezeket a lehetőségeket.

- Ezt hogy érted?
- Úgy, ahogy mondtam.

- Ha választhatnál, mondjuk 800 millió forint (amit egy tündér adna neked), a rockzene (ami a sok siker mellett neked sok csalódást is hozott), vagy egy vidéki tanya (lovakkal, meg mit tudom én mivel, jó messze távol mindentől) között, akkor mit választanál?
- Rock.

- Mi az, ami még mindig érdekel ebből? A pénz, a siker, hogy felismernek az utcán, az alkotás öröme, hogy gyerünk, csináljunk egy fasza lemezt, a koncertezés, a buli , vagy csak egyszerűen a dobolás szeretete?
- Ez mind.

- A Kiscsillagról mit mondasz?
- Semmit ,nem figyeltem azóta. Meg hát, nem is mentem sehova sem az utóbbi időben. Ha lehetett, külföldön voltam. A lemezt, amit hoztál, majd azután hallgatom meg, miután elmentél.

- Eddig én kérdeztelek. Most, te jössz, van olyan, amit magadtól szeretnél elmondani?
- Van. De, nem most, majd valamikor máskor. Valamennyi időnek el kell telnie. Az is lehet, hogy írok egy könyvet. Komolyan fontolgatom.

- És mi lenne a címe?

- A címe? „Az erősebb kutya baszik, a gyengébbet meg basszák.”

Gáborral Ózdi Rezső beszélgetett. 

A bejegyzés trackback címe:

https://orokre.blog.hu/api/trackback/id/tr5973864

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyergesg.á. 2009.03.01. 19:37:04

csak én érzem úgy hogy Ricsi nem túl szimpatikus / és szellemes mostanában? Bocsánat, no offense, szeretem amit csinál de ezt a fajta hozzáállást nem. Lehet, hogy bennem a hiba.

hkeve 2009.03.01. 21:08:31

Remélem Ricsi lesz még jó helyen, jó idoben

orrvitorla 2009.03.02. 09:45:46

Hát ez szívszorító. És tanulságos. (És még a regénycím is Lovasi-idézet. Vagy nyugtassatok meg: Lovasi szedte a Gábortól?)

samumisi 2009.03.02. 14:22:07

Inkább vittétek volna Magatokkal a Rezsőt is nyugatra/keletre. Így, hogy a mélyre ment és ezt el is mesélte...

radiris 2009.03.02. 17:37:32

@lajossss: én se estem hanyatt a riportalanytól.

psanchez 2009.03.02. 18:19:03

Jó fej, igazza van. Csak naív, sajnos és azt be is szopta párszor.
hajrá

MCock 2009.03.02. 19:22:27

Ricsi kivételes, a kedvencem, amit csinál. Én vele vagyok. Nem az itt fikázókkal.

Ritkaság Ricsit hallani, ezért külön örülök ennek a bejegyzésnek, szép dolog volt Rezsőtől.

misimókus 2009.03.02. 22:10:57

Ja, hülye fikázók. Valószínüleg az ő apjuk is lehetne. Brauti nagy idők nagy tanúja, és nagyon örülök, hogy ennek meg én lehettem a tanúja majdnem teljesen a kezdetektől. És már csak ezt is tisztelni kellene benne. ha meg valaki mélyre megy, azon nem rúgni kell még egyet, hanem megérteni ezt a fajta érzékenységet is. szerintem ő egy igazi ösztönlény, ennek sok hátrányával, de tiszta szép előnyeivel is. És csörömpölhet bárki bármilyen jól, ilyen rakkendrollhősök már nem születnek szép kétezres éveinkben. Kár, hogy vége a nyolcvanas éveknek!!!

orrvitorla 2009.03.02. 22:35:02

Leiratkoznék a fikázó-listáról, Misimókus, ha véletlenül odavettél volna. Most újraolvastam a kommentemet, és végülis lehet egy ilyen olvasat is. Isten ments, hogy fikázzam, csak rettenetesen sajnálom. És mivel nem lehetne az apám (kb. két évvel idősebb nálam, az még egy rokkendrollhősnek se jönne össze), inkább azonosulok vele, és félek, hogy a sorsára jutok, ha nem vigyázok. Vacak egy igazi zseni árnyékában élni, kiszolgáltatva neki, és még vacakabb lehet kiesni a pixisből.

koresq 2009.03.03. 15:28:38

Számomra ezek a srácok, fénylenek mert így-úgy alakul az életük a gondjaikat is vállalják, nem hivatalos pr f@szságokat szajkóznak, teccik ez igy nekem, Hajrá Ricsi, Hajrá Rezső, Hajrá Lovasi Kispál Csillag stb.
respekt

Teremőr 2009.03.03. 18:01:52

Köszönöm Rezső, hogy megosztottad ezeket a gondolatokat velem/velünk.

Remélem Ricsi megtalálod a számításaidat, sok sikert kívánok hozzá!!!

Mi hiszünk benned!

MCock 2009.03.04. 21:32:41

@orrvitorla: Télleg vacak lehet egy zseni árnyékában élni, de a Lovasira nem illik ez a szó - már ha rá gondoltál.

orrvitorla 2009.03.05. 05:25:50

@MCock:
Költőnek zseni, és tényleg igazi. Zenésznek nem annyira különleges, ezt aláírom, meg azt is, hogy a költészet viszont senkit sem érdekel.

MCock 2009.03.07. 13:08:55

@orrvitorla: Lovasit inkább kiemelkedő, szellemes dalszövegírónak és hiteles előadónak mondanám, meg jóérzékű és termékeny zenésznek - ami már nem kevés.
A basszusgitározáshoz sem értek, de szerintem abban sem egy szürke egér.
Én nem dobálóznék ezzel a "zseni" szóval, inkább egyéniségnek mondanám őt.

orrvitorla 2009.03.07. 14:18:09

Én se dobálóznék, ha nem név nélkül tenném. :) A szó maga nyilvánvalóan anakronizmus, ma már senkit nem hívunk zseninek.
De én tényleg többnek gondolom, mint tehetséges embernek (a verbális teljesítményét tekintve). És nagyon remélem, hogy ha egyszer majd elunja, hogy színpadon bohóckodjon (remélem, jó soká fog eljönni ez az idő), akkor nekiül majd, és ezeket a csodás dalszövegeket átírja valódi versekké.

Bele a közepébe 2009.04.15. 01:10:27

no, sok érdekes dolog elhangzott itt, az interjúban is, meg a kommentekben is, ezért visszamegyek, elolvasom még egyszer.

***

Rezső, nagyon tetszett ez az interjú. Volt benne balladai hiány (vagy mi?), ami ki volt mondva, tökösen volt kimondva, Brautigamtől, ami meg nem, az volt a "drámai" űr, és szépen volt megjelenítve az interjúhelyzet. És igazából nem is interjú volt, hanem beszélgetés.
Mi az, hogy Brautigam mélyen van? Meg sajnálni kell?
Ki tudja magáról előre, hol lesz 2, 3, 5 év múlva?
Hátha Brautigam ebből a helyzetből sokkal többet tanul, mintha ugyanazt csinálná, mint sokáig?
Most éppen van ideje gondolkodni rogyásig.
Azt a könyvcímet nem díjazom, de fejezetmottónak jó lenne.
:-)

Bele a közepébe 2009.04.15. 22:19:57

Arról is írtatok, hogy Lovasi miben zseni. Zenében, vagy költészetben.
Én meg úgy képzelem, hogy Lovasi András pécsi bárd.
Két lábon áll. Egyik lába a krónika, másik lába a muzsika. Csak együtt működnek, külön-külön félláb lenne.
Nem költő, ahnem dalköltő, de úgy, hogy szöveget is költ.

Amúgy szöveget a többiek is írnak?
süti beállítások módosítása