mi van a dobos fejében?

Na igen, a Kiscsillag lemez. Tavaly áprilisra terveztük a megjelenést, de legalább nem szórakoztunk vele annyit, mint a Gázenrózisz. A számok végleges verzióinak megjelenése teljesen ad hoc volt.

Ha pl. a Fecskésnek nem volt hat, ezt megelőző verziója, akkor egy se. Az első verzió még akkor jött létre, amikor Lovinak nem volt stúdiója (legalábbis készen semmiképpen).  A refrént a saját döntése alapján rögtön a megmutatás után át is írta. Akkor keletkezett a "hippi" verzió. Ennek a számnak a hangszerelésében - az első stádiumban - közösen veszegettünk részt. Mindenki saját szólamokat talált ki, stb. Aztán kitalálta valamelyikünk (azért nagyrészt Bandi), hogy ez nem a maszkimum, amit ki lehet hozni a számból, így továbbgördült a folyamat. Én már egyáltalán nem hittem benne, hogy egyáltalán rajta lesz a lemezen, mikor a Szemüveges Ember (ez a Lovi) azt mondta: - Megvan! - mire a Kopasz Ember (na, ő vajon ki?) és én egyszerre kezdtünk kételkedni a még meghallatlan verzióban. Pedig ez futott be. Arra nem emlékszem, hogy kinek mennyi szerepe lett a hangszerelésben, mert ketten (dob-gitár) fejtegettük először, mikor a szerkezete kialakult. A refrénben a Lovi-féle orgonabasszus nagyon kellemes találmány benne. A vokált én találtam ki - a többiek instruálása mellett. Nekem az tetszik, hogy egyedül marad a "szembe" szó a refrénekben. Tényleg ez lett a legjobb döntés. Mármint a verzió, nem a "szembe". Nekem az egyik, ha nem a kedvenc számom a lemezről. A végén van kétszer ugyanaz a dobfigura.  Az azért van, mert 'megvágódott' a dob. Azt hiszem, egy fokozás és tempóduplázás volt ott, amit Ambrus roppant helyesen levágott róla, de így hozzá kellett illesztenie ugyanazt a dobszeletkét.

Pedig a hippi verzióhoz klipet is terveztünk már. Az lett volna a lényege, hogy négyen megyünk egy lestrapált, virágokkal, meg hasonló "Flower Power" szimbólumokkal díszített mikrobuszban, az autó körül madarak, meg hasonlóan békés állatok - például egyáltalán nem velociraptorok. Megyünk az úton, körülöttünk meg ici-pici atomrobbanások, a végén meg a Föld robban fel. Gyakorlatilag egy nagy atombomba-felhővé válik. Így nem egy nagy sztori, de ha még gondolkodunk rajta, talán de. Végül is ehhez a verzióhoz is illik.

Az Örökrének is van vagy három változata, de ami a lemezen van, az egy negyedik, ami a rock-verzió tulajdonképp, csak az Ambrus által kitalált - a zenekar szerint David Bowie-s - riff átkerült belé a szintén Ambrus által felvetett "pop-verzióból". Nekem amiatt nem tetszett ez, mert itt is 'megvágódott' a dob. Van benne egy előkészítés, ami után az ember várná a zúzást a beütőn, vagy a lábcinen, de helyette a verze finom, nyolcados lábcinje jön vissza. Emiatt én nem kedveltem. Már megbékéltem vele - persze lehet, hogy azért, mert az általam preferált "büdösparasztsújtópunkrokkrefréndegrúvosverzésmeggitárszólós" verzió került fel. Nekem amúgy eredetileg is ez volt a nyerő befutó, aztán a végén tényleg befutott. A dobfelvétel Jánossy Béla analóg stúdiójában készült. A helyszínen úgy szólt a dob, hogy azt hittem, megőrülök. Később tudtam meg, mennyibe kerül a felszerelés. Nem öt, de nem is hat forintba. Sőt, többe se, hanem még annál is.  

Sokaknak nem tetszik például a Kanada (hivatalos címén Az a világ nincsen), illetve az Igazságos új verziója. Nos, valahol megértem őket, de nekem a Kanada verzéje annyira nem jött be a korábbi verzióban. A basszusriff Bandival közös termék, a Lecsó gitárját asszem a Bandi találta ki. Azt szerettem ebben a lemezkészítésben, hogy sok vokálnál szabad kezet kaptam, így ebben is. Illetve az volt, hogy valahova vagy már volt ötletem, és szerencsére nagyrészt vagy tetszett a többieknek, vagy nem,  vagy pedig az mondták:  Majd a Kábel úgyis kitalál valami vokált rá. A refrénben ne keressétek az "úgyiskitalál" vokált, mert azt üresen hagytuk vokál-ügyileg.

Az igazságos... A lemez hangulata miatt tettük ki egyfajta stílusváltozásnak. Túl "blekkszábátos" volt. Így meg a többiek szerint Karthagós lett. A vokálok egy szép hármashangzatot tesznek ki. Általában az találta ki, aki énekli. Hárman. Ebben volt a világ legjobb gitárszólója szerintem. Kétszólamú volt, és iszonyatosan jól szólt. Lecsónak meg nekem nagyon tetszett, Ambrus meg Lovi viszont leszavazták, mert túl "Kvínes". Szerintem mondjuk az nem baj. A dob az utolsó pillanatban alakult ki. Ambrus lejött Diósdra (a már említett analóg stúdióba), és kitalálta, hogy legyen felezve a verze, a refrén meg legyen parasztrokk. Amúgy is olyan volt a refrén, csak egy fokkal kevésbé. Nem volt minden pergőn negyed. De ebbe nem megyek bele, rendben? Ellenben E-vel remekbe megy ezen jegyzet, mellyel neked keltek szeretetet eme lemezhez. Abbahagytam.

Egyelőre szerintem ennyit. Később jelenkezek? De.   

M.Á.

A bejegyzés trackback címe:

https://orokre.blog.hu/api/trackback/id/tr82944970

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

samumisi 2009.02.15. 20:23:34

Ábel, jókat mosolyogtam a 'Kezdhetjük Boborján? De!' stílusú írásodon és arra kényszerített, hogy sokadszor meghallgassam a lemezt, de most különös tekintettel dobokra, cinekre, vokálokra. Jól.

montpiere 2009.02.16. 09:03:34

'Blekkszábát' vagy 'Karthagó' ...eh, pedig én szerettem az igazságost, remélem nem gondolok majd egyikre sem a szám hallgatása közben.
Egyébként meg: De! Jelentkezz máskor is.

MCock 2009.02.19. 17:55:57

Vagdalják-illesztgetik a dobokat? A másik hangszerére írnak szólamokat? Lecsó ne énekeljen? Micsoda dolog ez? De most tényleg!
süti beállítások módosítása